Debatt: ”Synliggör villkoren för barn och elever med funktionsnedsättning.”

Det finns i nuläget ingen nationell kunskap om vare sig vilka skolresultat barn och elever med funktionsnedsättning har eller hur de trivs i förskola och skola. Nu behöver villkoren för dessa barn och elever synliggöras för att motverka skolmisslyckanden och skapa en likvärdig utbildning för alla elever.

Det skriver Nicklas Mårtensson, ordförande för Funktionsrätt Sverige och forskaren Magnus Tideman i en debattartikel i Sydsvenskan den 15 december.

Magnus Tideman överlämnar den 15 december ett betänkande med förslag på bättre uppföljning och regelbunden redovisning på nationell nivå av villkoren för barn och elever med funktionsnedsättning i skolan, Uppföljning för utveckling – samlad kunskap om villkoren för barn och elever med funktionsnedsättning i förskola och skola (SOU 2023:95)

Läs debattartikeln i Sydsvenskan via länken:
Elever i ett klassrum arbetar med läsplattor
Foto: Michael Folmer/ Mostphotos