Partianalys på lätt svenska: 23 frågor
Vi har ställt 23 frågor om jämlik hälsa
till alla partier i Riksdagen.
Vi har räknat
hur många gånger de svarade ja på våra frågor.
Svaret ser du i denna tabell:
Parti | Antal ja-svar |
---|---|
Vänsterpartiet | 23 |
Liberalerna | 22 |
Miljöpartiet | 21 |
Sverigedemokraterna | 21 |
Centerpartiet | 20 |
Kristdemokraterna | 15 |
Moderaterna | 11 |
Socialdemokraterna | 10 |
Vi tror att de som har många ja-svar
vill ungefär samma sak som vi.
Partierna kunde också beskriva
varför de svarade ja eller nej.
De som kunde förklara varför
på ett bra sätt
fick högre poäng.
Då blev ordningen så här:
Bildförklaring
Vänsterpartiet fick 95 poäng av 100 möjliga.
Miljöpartiet fick 94 poäng
Liberalerna fick 89 poäng
Centerpartiet fick 87 poäng
Sverigedemokraterna fick 86 poäng
Kristdemokraterna fick 76 poäng
Socialdemokraterna fick 63 poäng
Moderaterna fick 53 poäng.