Gå direkt till innehåll Gå direkt till meny

Snart börjar den europeiska tillgänglighetslagen gälla i Sverige – vad betyder det för dig som konsument?

Distansmöte via Zoom

Den europeiska tillgänglighetslagen (Eurpopean Accessability Act) börjar gälla i hela EU den 28 juni. Lagen omfattar en rad vardagstjänster – bland annat e-handel, banktjänster, elektroniska kommunikationstjänster, information om kollektivtrafik. Samma krav ska alltså gälla för många produkter och tjänster, men hur kommer lagen fungera i praktiken för dig som konsument?

En månad före ikraftträdandet bjuder Funktionsrätt Sverige in till ett samtal om de nya lagkraven och hur kan du agera som konsument. Vart kan du vända dig om tillgängligheten brister. Hur arbetar myndigheter med säkerställa att företag följer reglerna?

Vid webbinariet medverkar bland andra representanter för civilsamhället, tillsynsmyndigheten Post- och telestyrelsen (PTS) och branschföreträdare.

Preliminärt program (kommer att uppdateras med fler medverkande)

  • Vad innehåller den europeiska tillgänglighetslagen?,Tor Gustafsson, Funktionsrätt Sverige
  • Vart kan man vända sig som konsument efter den 28 juni?, Sveriges Konsumenter
  • Tillsyn och klagomål, Ilias Bennani, PTS
  • Erfarenheter från att anmäla bristande tillgänglighet. Henrik Götesson, SRF,
  • Paneldiskussion, moderator: Mia Ahlgren, Funktionsrätt Sverige
  • Frågor från publiken

Anmälan kan göras i nedanstående formulär.

Anmälan

Var vänlig att fylla i fältet

Var vänlig att fylla i fältet

Var vänlig att fylla i fältet

Har du tillgänglighetsbehov vi bör känna till? Skriv här.

Var vänlig att fylla i fältet