Seminarium om konsumenträtt för alla: ”Det behövs en oberoende myndighet med samlat ansvar”
Seminariet tog avstamp i en ny rapport från Sveriges Konsumenter som visar att personer med funktionsnedsättning har betydligt sämre möjligheter att ta tillvara sina rättigheter än andra. Det finns bara konsumentvägledare i ungefär hälften av Sveriges kommuner, och många av dem saknar kunskaper om tillgänglighet och om behoven hos konsumenter med funktionsnedsättningar.
Behövs en oberoende myndighet
Vid seminariet påpekade Nicklas Mårtensson, ordförande för Funktionsrätt Sverige, att alla konsumenter måste kunna ta tillvara sina rättigheter – oavsett var i landet man bor eller om man har en funktionsnedsättning. Ett stort problem är att många konsumenter i dag inte vet vart de ska vända sig när de vill klaga på en produkt eller tjänst.
– Sverige skulle behöva en oberoende myndighet med samlat ansvar för klagomål, dit alla konsumenter kan vända sig, sade Nicklas Mårtensson.
Seminariet arrangerades av projektet Konsumenträtt för alla, som drivs av Sveriges Konsumenter med stöd från Arvsfonden, i samverkan med Funktionsrätt Sverige och andra organisationer.
