Gå direkt till innehåll Gå direkt till meny

Debatt i Aftonbladet: ”Den nya tillgänglighetslagen är svårbegriplig och saknar ett konsumentperspektiv”

Om bara några timmar träder den nya europeiska tillgänglighetslagen i kraft! Lagen är efterlängtad, men tyvärr är det svenska regelverket som ska genomföra den i Sverige både svårbegripligt och fullt av luckor. 
Den allvarligaste bristen är att konsumentperspektivet helt saknas.
 
Det skriver vi tillsammans med Sveriges Konsumenter på Aftonbladets debattsida. Vi uppmanar regeringen att:
 
  • Täppa till luckorna i lagstiftningen.
  • Säkerställa alla konsumenters rätt att klaga på produkter och tjänster som inte lever upp till tillgänglighetslagens krav
  • Ta initiativ till ett nationellt tillgänglighetscenter
  • Lagstifta om konsumentvägledning på samma sätt som för budget- och skuldrådgivning.
 
Kollagebild med två personer.
Nicklas Mårtensson, ordförande. Funktionsrätt Sverige och Johanna Hållén, generalsekreterare, Sveriges Konsumenter, skriver om den nya tillgänglighetslagen i Aftonbladet.