Gå direkt till innehåll Gå direkt till meny

Funktionsrätt Sverige: ”Digitala tjänster som bygger in hinder sviker konsumenterna”

 

Många stora medietjänster gör det krångligt och svårt för konsumenter att säga upp avtalet med tjänsten – ofta genom att skapa onödiga steg på vägen till att avsluta prenumerationen och använda en vilseledande design. Det visar en granskning som gjorts av Sveriges Konsumenter. 
Funktionsrätt Sverige medverkade på onsdagen i ett riksdagsseminarium för att uppmärksamma politikerna på problemet. 
– Att bygga in hinder för att säga upp prenumerationer är ett svek mot alla konsumenter. Personer med funktionsnedsättning drabbas särskilt hårt när företagen gör sina tjänster otillgängliga och svåra att hantera. Här behöver konsumenträtten förstärkas, säger Nicklas Mårtensson, ordförande för Funktionsrätt Sverige.

Sveriges Konsumenter har granskat 20 digitala underhållnings- och nyhetstjänster för att ta reda på hur lätt eller svårt det är att säga upp avtalet med tjänsterna. Granskningen visar att alla tjänster använder någon form av knep för att göra det svårt att säga upp avtalet. 

Om du vill sluta prenumerera på en av de största nyhets- och strömningstjänsterna behöver du exempelvis klicka dig fram i hela 14 steg för att avsluta prenumerationen. Flera tjänster har också byggt in återvändsgränder på vägen till en uppsägning och även visuella hinder, genom att exempelvis markera knappen för att byta avtal istället för att avsluta. 

Digitala tjänster ska vara tillgängliga

För många konsumenter är det här oöverstigliga hinder att ta sig förbi.

– Det här är motsatsen till det vi arbetar för – ett samhälle för alla. Digitala tjänster ska från början utformas så att de är tillgängliga. Det innebär att de också måste vara hanterbara och begripliga för alla konsumenter, säger Nicklas Mårtensson.

Funktionsrätt Sveriges betonar nu vikten av att samhället tar sitt ansvar för att stärka konsumenternas rättigheter.

– Det ska vara lika lätt att säga upp en tjänst som att bli prenumerant. Nu är det viktigt att både samhället och de kommersiella företagen tar sitt ansvar, så att alla konsumenter kan känna sig trygga i användningen av digitala tjänster, säger Nicklas Mårtensson.

En förhoppning är att Tillgänglighetsdirektivet, som börjar gälla i EU:s länder den 28 juni, kan bidra till att förbättra situationen. Direktivet ställer bland annat krav på att digital information ska vara utformad så att tjänsterna är hanterbara och begripliga. 

– Men det behövs en effektiv tillsyn för att säkerställa att lagen följs, avslutar Nicklas Mårtensson.

Fyra personer sitter vid ett bort med mikrofoner och samtalar,
Panelsamtal på riksdagsseminariet. Från vänster: Yusuf Aydin, KD, Fredric Karén, Schibstedt, Sinan Akdag, Sveriges Konsumenter och Nicklas Mårtensson, Funktionsrätt Sverige. Foto: Sveriges Konsumenter