Funktionsrätt Sverige välkomnar tillsyn av e-handel
– Vi välkomnar att PTS nu inleder tillsyn av hur tillgänglighetslagen efterlevs. Undersökningar har visat på omfattande brister inom e-handeln, så det är ett väl valt område att börja med, säger Nicklas Mårtensson, ordförande för Funktionsrätt Sverige, som samtidigt efterlyser möjligheter för konsumenter att klaga.
Sedan den 28 juni i år gäller nya tillgänglighetskrav för en rad produkter och tjänster i hela Europa. Den nya tillgänglighetslagen ska säkerställa att digitala produkter och tjänster – som e-handel, betaltjänster och banktjänster – fungerar för alla, oavsett funktionsförmåga.
När PTS nu börjar tillämpa lagen riktas tillsynen först mot större aktörer inom e-handeln. Myndigheten kommer att granska om webbplatserna är tydliga, går att navigera med olika hjälpmedel och fungerar för alla användare.
Stora brister i e-handeln
Så ser det inte ut idag. När de 20 största webbutikerna granskades för ett par år sedan klarade ingen av dem tillgänglighetskraven.
– Att ha otillgängliga webbplatser är inte bara ett hinder för konsumenter med funktionsnedsättning, utan även en förlustaffär för e-handelsföretagen. Genom att bygga tillgängliga webbshoppar kan de nå betydligt fler kunder. Men det kräver en utvecklingsprocess där personer med funktionsnedsättning är involverade. Företagen behöver rikta lampan där det mest behövs – och undanröja hinder för dem som står utanför idag. Då förbättras tillgängligheten och upplevelsen för alla, säger Nicklas Mårtensson.
Luckor och otydlighet i den svenska lagstiftningen
Den nya tillgänglighetslagen har varit efterlängtad inom funktionsrättsrörelsen, men det svenska genomförandet har samtidigt kritiserats för att vara svåröverskådligt och innehålla flera luckor jämfört med det europeiska direktivet. EU-kommissionen undersöker för närvarande om luckorna i den svenska lagstiftningen är så pass allvarliga att det krävs åtgärder.
En av de största bristerna gäller konsumenternas möjlighet att klaga när produkter eller tjänster inte uppfyller kraven. Tillsynsansvaret är fördelat på fem olika myndigheter, vilket gör det svårt att veta vart man ska vända sig som konsument.
– För att underlätta utvecklingen inom branschen och stärka konsumenternas rätt bör konsumenterna kunna vända sig till en huvudansvarig myndighet för klagomål då produkter eller tjänster inte uppfyller kraven, säger Nicklas Mårtensson.
Behöver säkerställa rätten att klaga
Ett annat problem är att enskilda konsumenter i praktiken bara kan anmäla brister till myndigheterna – inte driva egna klagomål.
– Sverige behöver säkerställa att alla konsumenter har en verklig rätt att klaga på produkter och tjänster som inte lever upp till tillgänglighetslagens krav. Det skulle inte bara stärka rättigheterna för personer med funktionsnedsättning, utan också ge företag värdefull återkoppling om vad som behöver förbättras, säger Nicklas Mårtensson.
Läs mer:
Den europeiska standarden SS-EN 17161 visar hur organisationer kan bygga in tillgänglighet och universell utformning i sitt dagliga arbete.
Läs mer hos om standarden SS-EN 17161 hos SIS (Svenska institutet för standarder)