Gå direkt till innehåll Gå direkt till meny

Om ett år skärps tillgänglighetskraven: ”Det handlar om att röja bort hinder och öka konsumentmakten”

Fyra personer står och diskuterar i en paneldiskussion i ett tält.

På bilden från vänster: Björn Bryngelsson, sverigechef, Klarna, Nicklas Mårtensson, ordförande, Funktionsrätt Sverige, Maria Wiezell, konsumentvägledare, Sveriges Konsumenter, Johanna Hållén (moderator), generalsekreterare, Sveriges Konsumenter
Sveriges konsumenter arrangerade på torsdagen ett seminarium i Almedalen som satte fokus på införandet av tillgänglighetsdirektivet och vad det kommer att innebära för oss konsumenter.
– Det handlar om att röja undan hinder för tillgänglighet och öka konsumentmakten. Tillgänglighetsdirektivet handlar också om att den fria rörligheten i Europa ska gälla alla. Idag fungerar den inte för personer med funktionsnedsättning, sade Nicklas Mårtensson, ordförande för Funktionsrätt Sverige.

Om exakt ett år införs tillgänglighetsdirektivet i Europa. Då kommer banker, webbutiker, aktörer inom kollektivtrafik och många andra att behöva ta hänsyn till betydligt skarpare tillgänglighetskrav för digitala produkter och tjänster. Många företag har fortfarande långt kvar innan de lever upp till de kommande kraven. TV4 presenterade en stor undersökning för ett halvår sedan, där det visade sig att majoriteten av de 20 största webbutikerna har långt kvar idag.

– Och då har vi inte ens börjat undersöka hur det ser ut hos bankerna. Idag är det exempelvis många personer med funktionsnedsättning som inte kan använda betaltjänster som Bank-ID, sade Nicklas Mårtensson.

Höjer upp nivån hos leverantörer

Björn Bryngelsson, Sverigechef för bank- och finansföretaget Klarna, fanns med i panelen. Han menade att en stor utmaning för dem när det gäller tillgänglighet är att de är beroende av ett stort antal leverantörer.

– Vi hoppas att tillgänglighetsdirektivet ska höja upp ”hygiennivån” hos leverantörer på marknaden. Det är bra för alla.

Lyssna på konsumenten

Flera i panelen underströk att tillgänglighetsfrågorna är något man måste arbeta med hela tiden och få in redan från början när digitala produkter och tjänster utformas.

– Lyssna på konsumenten säger vi. Utgå ifrån att en ”normalkonsument” har någon typ av funktionsnedsättning. Då skapar vi lösningar som är tillgängliga för så många som möjligt, sade Stina Nordström, generalsekreterare för Reumatikerförbundet.

Seminariet arrangerades av Sveriges Konsumenter i samverkan med Funktionsrätt Sverige och Reumatikerförbundet.

Sex personer står i en paneldiskussion i ett tält.

På bilden från vänster: Stina Nordström, generalsekreterare, Reumatikerförbundet Anna Bünger, avdelningschef för tjänster och tillgänglighet, DIGG, myndigheten för digital förvaltning Björn Bryngelsson, sverigechef, Klarna Nicklas Mårtensson, ordförande, Funktionsrätt Sverige Maria Wiezell, konsumentvägledare, Sveriges Konsumenter Johanna Hållén (moderator), generalsekreterare, Sveriges Konsumenter