Välkommet att F-betyget försvinner – men var är den inkluderande skolpolitiken?
– Vi delar inte regeringens upprepade påståenden om att inkluderingen har gått för långt. Tvärtom behöver vi en inriktning mot ökad inkludering och satsningar på att skapa lärmiljöer som fungerar för alla barn, säger Nicklas Mårtensson, ordförande för Funktionsrätt Sverige.
Enligt ett pressmeddelande från regeringen och uppgifter i Expressen vill regeringen göra om systemet för särskilt stöd i grunden. Läsa-skriva-räkna-garantin och reglerna om extra anpassningar föreslås tas bort, och stöd ges i liten grupp eller enskilt.
– Vi är positiva till mer stödundervisning, men den föreslagna utformningen – att alltid ge stödundervisning utanför den ordinarie undervisningen – riskerar bli en stigmatiserande särlösning. Det rimmar illa med rätten till en inkluderande utbildning, som förutsätter att stödundervisningen så långt som möjligt ges som en naturlig del inom den ordinarie undervisningen, säger Nicklas Mårtensson,.
Funktionsrätt Sverige är också oroade över de presenterade förslagen om utökade disciplinära befogenheter, som avstängning av elever.
– Den här typen av åtgärder riskerar att särskilt drabba barn och unga med funktionsnedsättning, vilket även regeringens utredare har understrukit.
