Välkommet med satsning på speciallärare – men risk för fler särlösningar i skolan
Regeringens ambition att utbilda fler speciallärare är ett steg i rätt riktning, men satsningen får inte ske på bekostnad av den specialpedagogiska kompetensen i skolan. Det menar Funktionsrätt Sverige, som efterlyser reformer som stärker både det individnära stödet och skolans arbete med tillgängliga lärmiljöer.
– Hela lärarkåren behöver mer kunskap om behoven hos elever med funktionsnedsättning – och ett större fokus på vikten av inkluderande lärmiljöer, säger Nicklas Mårtensson, ordförande för Funktionsrätt Sverige.
Regeringen har tillsatt en utredare som ska se över hur barn och elever ska få stöd av lärare med specialpedagogisk kompetens. Förslaget är att ersätta dagens utbildningar för speciallärare och specialpedagoger med en ny, mer flexibel utbildning som ska ge fler behöriga speciallärare och mer praktiknära kunskap.
– Det är mycket glädjande att regeringen betonar betydelsen av tidiga insatser i skolan. Det är något Funktionsrätt Sverige och våra medlemsförbund har arbetat för i årtionden. Men vi saknar ett tydligare fokus på hur den specialpedagogiska kompetensen ska stärkas i skolans helhet, och förslag som säkerställer att undervisningen i klassrummet fungerar för alla barn och ungdomar i skolan. I flera aktuella skolförslag har regeringen låtit utreda modeller där särskilt stöd i huvudsak ges utanför den ordinarie undervisningen – något som rimmar illa med en inkluderande utbildning för alla, säger Nicklas Mårtensson.
Utveckla lärmiljöer
Funktionsrätt Sverige menar att specialpedagogernas roll har varit avgörande för att utveckla skolornas lärmiljöer och förebygga utanförskap – och att denna kompetens inte får gå förlorad när utbildningarna görs om.
– Det får inte bli ett antingen–eller mellan speciallärare och specialpedagoger. För en verkligt inkluderande skola behövs både det individnära stödet och det systematiska arbetet med att utveckla tillgängliga lärmiljöer, säger Nicklas Mårtensson.
Fokus flyttas från skolans ansvar
I sina senaste remissvar har Funktionsrätt Sverige varnat för en utveckling där fokus flyttas från skolans ansvar till individens svårigheter. Det handlar ofta om elever som faller utanför normen och har behov av olika stödåtgärder. Förebyggande och främjande insatser i skolmiljön nedprioriteras eller ersätts av kortsiktiga individuella stödinsatser.
– Otillgängliga lärmiljöer stänger fortfarande ute många barn och ungdomar med funktionsnedsättning från skolan. Tyvärr ser vi en utveckling där regeringens skolpolitik rör sig bort från målet om en inkluderande skola. En sådan utveckling står i strid med Sveriges åtaganden enligt Funktionsrättskonventionen, säger Nicklas Mårtensson.

Foto: Michael Folmer/Mostphotos