Gå direkt till innehåll Gå direkt till meny

Digital myndighetspost SOU 2024:47

Läs remissen här

Sammanfattning av remissen:
Att utreda förutsättningarna för obligatorisk digital myndighetspost för mottagande enskilda och avsändande myndigheter Utredningen har haft i uppdrag att utreda om det ska bli krav på anslutning till och användning av den myndighetsgemensamma infrastrukturen för digital post, Mina meddelanden.

I uppdraget har ingått att:
– utreda förutsättningarna för att införa en skyldighet för privatpersoner, enskilda näringsidkare och juridiska personer att ansluta sig till en digital brevlåda för att kunna ta emot säkra elektroniska försändelser från myndigheter,

– utreda hur ett undantag för privatpersoner som inte har förutsättningar att använda en digital brevlåda kan utformas,

– utreda om det finns behov av ett motsvarande undantag för vissa enskilda näringsidkare och juridiska personer samt hur det i sådant fall bör utformas,

– utreda förutsättningarna för att införa en skyldighet för statliga myndigheter, kommuner och regioner att skicka säkra elektroniska försändelser till digitala brevlådor,

– analysera hur skyldigheten att ansluta sig till en digital brevlåda förhåller sig till skyddet mot undersökning av brev och annan förtrolig försändelse och skyddet för den personliga integriteten i övrigt enligt regeringsformen och offentlighets- och sekretesslagen, och även analysera om en sådan skyldighet är förenlig med EU:s dataskyddförordning samt

– lämna nödvändiga författningsförslag.

 

Remissvar:
Utredningen föreslår en ny lag som kräver att statliga och kommunala myndigheter samt domstolar använder den myndighetsgemensamma infrastrukturen för digital post. Däremot föreslås inga krav på enskilda att ansluta sig till infrastrukturen.

Funktionsrätt Sverige välkomnar förslag om en ny lag och att en statlig lösning för digital myndighetspost finns kvar.

I övrigt betonar vi:
•    Vikten av frivillig anslutning för privatpersoner.

•    Förtydligande av tillgänglighetskrav i lag och förordningar med tillsyn och uppföljning av tydliga klagomålsprocesser.

•    Positivt att betänkandet lyfter Funktionsrättskonventionen, men vi saknar en konsekvensanalys för genomförande av konventionen.

Se även vårt remissvar om den reviderade eIDAS-förordningen  om ”elektronisk identifiering och betrodda tjänster för elektroniska transaktioner på den inre marknaden” (SOU2024:45) med koppling till den europeiska tillgänglighetslagen.