Gå direkt till innehåll Gå direkt till meny

Debatt: Svensk e-handel långt ifrån redo för kommande tillgänglighetslagstiftning

Från juni 2025 måste privata samhällsaktörer möta långtgående krav på tillgänglighet. Nu visar en ny undersökning att e-handelsbranschen är långt ifrån redo att möta de kommande lagkraven.

Det är hög tid att branschaktörerna sätter ordentlig fart med tillgänglighetsarbetet. Det gynnar alla de användare som idag är utestängda från otillgängliga samhällstjänster – men även företagen själva har mycket att vinna på att sätta tillgänglighet i centrum.

Det skriver konsultföretaget Useit Consulting Sweden AB och organisationen Funktionsrätt Sverige i ett gemensamt debattinlägg.

Ett betalkort ligger på ett datorskrivbord

Konsultföretaget Useit genomförde nyligen en granskning av 20 av Sveriges största e-handelswebbplatser och resultatet pekar på att branschen till stora delar verkar vara oförberedd på vad som kommer. I förlängningen riskerar svenska e-handelsföretag mångmiljonbelopp i sanktionsavgifter på grund av bristande tillgänglighet.

EU har arbetat målinriktat under flera decennier med att skärpa kraven på tillgänglighet. För offentlig sektor kom tvingande lagstiftning redan 2018 och nu ligger fokus på tjänster och produkter hos kommersiella aktörer. Det inkluderar bland annat e-böcker, banker för privatpersoner, och e-handel.

Stora vinster för samhället

För samhället finns stora vinster att göra om medborgarna kan vara delaktiga i det digitala samhället. Jobb, skatteintäkter, bättre psykisk hälsa, och lägre sociala kostnader för utanförskap är några av de fördelar ett tillgängligt samhälle för med sig. Men det handlar också om att bygga ett samhälle där alla medborgare kan bli inkluderade på lika villkor – något som Sverige har åtagit sig att förverkliga genom att skriva under FN:s Funktionsrättskonvention.

Tanken har länge varit att branschen själv ska lösa det här genom fri konkurrens. Den som har mer tillgängliga tjänster säljer mer, men ju längre tiden gått desto tydligare har det blivit att det krävs tvingande lagstiftning för att tillgodose de mest sårbara användarnas behov.

Ingen klarar hälften av testerna

För att ta reda på hur e-handeln ligger till idag har Useit tagit stickprov på 20 av de största e-handelswebbplatserna i Sverige.

Resultatet är anmärkningsvärt. Ingen av webbplatserna klarar ens hälften av testerna! Samtliga undersökta webbplatser utestänger i praktiken grupper med användare.

Att exkluderas från e-handelsmöjligheter inskränker på ett påtagligt sätt många människors autonomi och integritet och är därför en allvarlig diskriminering av en stor grupp människor. Människor som inte använder mus eller pekskärm får svårt att använda webbplatserna, men den grupp som får det svårast är gravt synskadade användare. Där finns situationer där det inte ens är teoretiskt möjligt att genomföra köp!

Även om några e-handelswebbplatser presterar något bättre än andra har samtliga så stora brister att det är tydligt att tillgänglighet inte varit centralt när nuvarande lösningar togs fram. Att åtgärda en existerande webbplats kan alltså bli mycket dyrt. Därför är det en god investering att branschaktörer redan från början har med tillgänglighetsperspektivet när en ny webbplats ska tas fram.

När den nya lagen införs 2025 kommer ett antal tillsynsmyndigheter att ha ansvar för att följa upp följsamhet mot lagstiftningen. Att inte följa lagen kan då leda till sanktionsavgifter på upp till tio miljoner kronor per webbplats.

Universell utformning

Det finns andra uppenbara vinster för företagen än att undvika dryga böter. Genom att – i enlighet med principen om universell utformning – bygga tillgängliga lösningar redan från början, kan företagen nå ut till ett stort antal nya kunder och samtidigt stärka sitt varumärke genom att bidra till mänskliga rättigheter och en hållbar utveckling.

Nu behövs en kulturförändring i många organisationer. E-handlare och andra kommersiella aktörer behöver bli bättre på att skapa lösningar som fungerar för så många som möjligt redan tidigt i designprocessen. Vår erfarenhet är att det tar många år att bygga upp kompetens och den kvalitetsnivå som krävs för att kunna möta de kommande lagkraven.

Vi hoppas att undersökningen ger en nyttig påminnelse för alla aktörer som berörs av Tillgänglighetsdirektivet – det är hög tid att sätta tillgänglighetsarbetet på agendan.

Fredrik Danermark, VD, Useit Sverige

Nicklas Mårtensson, ordförande, Funktionsrätt Sverige