Funktionsrätt Sverige välkomnar förslag om funktionsrättsperspektiv i socionomutbildningar
Den 4 mars presenterades förslagen från utredningen En socionomutbildning i tiden, som tillsattes av regeringen 2023. Utredningen har haft i uppdrag att genomföra en översyn av socionomexamen för att motverka ungdomskriminalitet, men den har också haft ett vidare uppdrag att undersöka om socionomutbildningen behöver anpassas efter dagens samhällsutmaningar och kompetensbehov.
Nu konstaterar utredningen bland annat att socionomer har otillräckliga kunskaper om livsvillkor för personer med funktionsnedsättning. Det gångna läsåret hade bara två av landets lärosäten obligatoriska kurser inom området. På 17 av 19 lärosäten saknade socionomutbildningarna obligatoriska kurser med ett funktionsrättsperspektiv.
Kunskap om livsvillkor
Ett av utredningsförslagen innebär att framtidens socionomer – förutom övriga kunskaper – också ska kunna visa kunskap om ”hur funktionsnedsättningar påverkar människors livsbetingelser”.
– Nu hoppas vi att utredningens förslag blir verklighet. I våra möten med utredningen har vi betonat att personer med funktionsnedsättning idag har sämre livsvillkor än andra i samhället. Personer med funktionsnedsättning möter ofta hinder i kontakten med socialtjänsten, både vad gäller bemötande och möjligheten att få det stöd de har rätt till. Det därför är helt avgörande att socionomer har med sig funktionsrättsperspektivet i sin yrkesutövning, säger Nicklas Mårtensson.
