Gå direkt till innehåll Gå direkt till meny

Funktionsrätt Sverige välkomnar förslag om funktionsrättsperspektiv i socionomutbildningar

På de flesta av landets lärosäten är det idag möjligt att utbilda sig till socionom utan att få kunskaper om livsvillkoren för personer med funktionsnedsättningar. Nu kan en förändring vara på gång. En ny utredning föreslår att funktionsrättsperspektivet skrivs in i den obligatoriska examensordningen. 
– Vi ställer oss mycket positiva till utredningens förslag. Socionomer är en viktig yrkesgrupp i samhället. De behöver ha goda kunskaper – både om de individuella livsvillkoren och de olika hinder som möter personer med funktionsnedsättning, säger Nicklas Mårtensson, ordförande för Funktionsrätt Sverige.

Den 4 mars presenterades förslagen från utredningen En socionomutbildning i tiden, som tillsattes av regeringen 2023. Utredningen har haft i uppdrag att genomföra en översyn av socionomexamen för att motverka ungdomskriminalitet, men den har också haft ett vidare uppdrag att undersöka om socionomutbildningen behöver anpassas efter dagens samhällsutmaningar och kompetensbehov.

Nu konstaterar utredningen bland annat att socionomer har otillräckliga kunskaper om livsvillkor för personer med funktionsnedsättning. Det gångna läsåret hade bara två av landets lärosäten obligatoriska kurser inom området. På 17 av 19 lärosäten saknade socionomutbildningarna obligatoriska kurser med ett funktionsrättsperspektiv.

Kunskap om livsvillkor

Ett av utredningsförslagen innebär att framtidens socionomer – förutom övriga kunskaper – också ska kunna visa kunskap om ”hur funktionsnedsättningar påverkar människors livsbetingelser”.

– Nu hoppas vi att utredningens förslag blir verklighet. I våra möten med utredningen har vi betonat att personer med funktionsnedsättning idag har sämre livsvillkor än andra i samhället. Personer med funktionsnedsättning möter ofta hinder i kontakten med socialtjänsten, både vad gäller bemötande och möjligheten att få det stöd de har rätt till. Det därför är helt avgörande att socionomer har med sig funktionsrättsperspektivet i sin yrkesutövning, säger Nicklas Mårtensson.

Personer sitter vid ett bord med datorer och anteckningsböcker och diskuterar