Gå direkt till innehåll Gå direkt till meny

Nationell statistik i fokus vid möte med skolministern

Under många år har funktionsrättsrörelsen drivit på om nationell statistik för att belysa skolsituationen för barn och elever med funktionsnedsättning. Och frågan var även aktuell när Funktionsrätt Sverige träffade skolminister Lotta Edholm.
– Vi behöver statistik som berättar om elevers och barns verklighet för att kunna skapa underlag till förändring och förbättringar, säger Nicklas Mårtensson, ordförande för Funktionsrätt Sverige.

Funktionsrätt Sverige träffade skolminister Lotta Edholm i november för att diskutera läget för barn och elever med funktionsnedsättning i skolan. Framför allt handlade mötet om förslagen i utredningen Uppföljning för utveckling som rör framtagandet av statistik om barn och elever i skolväsendet. Idag finns ingen samlad bild av hur skolsituationen ser ut för elever med funktionsnedsättningar i Sverige. Men åtgärder som utredningen föreslagit är nu på gång.

– Det är glädjande att regeringen går vidare med förslaget om att ge Skolverket i uppdrag att ta fram ett uppföljningssystem. Samtidigt har både vi och utredaren betonat att de samlade förslagen i utredningen ska ses som en helhet och vi lyfte det vid mötet med Lotta Edholm. Och naturligtvis att statistiken i slutänden måste leda till konkreta verktyg för lärarna i klassrummet, säger Nicklas Mårtensson. 

Tillgängliga lärmiljöer

Generellt är den svenska skolan dålig på att skapa tillgängliga lärmiljöer som passar för en mångfald av elever. Elever som har olika funktionsnedsättningar får idag sällan rätt stöd och anpassningar. Trots att skollagen är skarp är efterlevnaden bland skolorna väldigt låg och sällan följer någon upp att skolorna faktiskt följer den lagstiftning som finns.

– Regeringen satsar på trygghet och studiero i skolan men tyvärr ser vi satsningar som inte är inkluderande för alla barn och ungdomar. Nu satsar man bland annat på fler akutskolor, säger Nicklas Mårtensson. 

Behövs ekonomiska incitament

Funktionsrätt Sverige lyfte vid mötet även bland annat behovet av ekonomiska incitament till skolor för att stimulera att man arbetar mer med att skapa tillgängliga och universellt utformade skolor som fungerar för alla elever. Det skulle skapa bättre tillgänglighet, minska skolfrånvaro och färre elever skulle behöva individuella anpassningar och stöd.

Tre personer är uppställda och tittar in i kameran.
Från vänster: Agneta Söder (Funktionsrätt Sverige), Lotta Edholm, Nicklas Mårtensson.