Nyheter om tillgänglighet och universell utformning
Funktionsrätt Sverige: ”Digitala tjänster som bygger in hinder sviker konsumenterna”
Många stora medietjänster gör det krångligt och svårt för konsumenter att säga upp avtalet med tjänsten – ofta genom att skapa onödiga steg på vägen till att avsluta prenumerationen och använda en vilseledande design. Det visar en granskning som gjorts av Sveriges Konsumenter. Funktionsrätt Sverige medverkade på onsdagen i ett riksdagsseminarium för att uppmärksamma politikerna på problemet.
Debatt: ”Stärk den kommunala konsumentvägledningen”
Idag debatterar vi konsumenträtt i Dagens Samhälle. En ny undersökning från Sveriges Konsumenter visar att konsumentvägledningen i kommunerna har stora brister när det gäller tillgänglighet och att personer med funktionsnedsättning har sämre möjligheter än andra att ta tillvara sina konsumenträttigheter. I debattartikeln skriver vi. Sveriges Konsumenter och andra organisationer att kommunernas konsumentvägledning behöver stärkas.
Funktionsrätt Sverige om händelsen på Guldbaggegalan: ”SVT måste vidta åtgärder för att se till att det här inte händer igen”
Funktionsrätt Sverige stämmer in i kritiken som de senaste dagarna riktats mot SVT efter Guldbaggegalan. Det handlar om att en av pristagarna – Lars Hammar – inte kunde ta emot sitt pris på scenen eftersom det saknades rullstolsramp i lokalen.
Kunde inte hitta några träffar
Försök med en annan filtrering eller annan sökfras.