Gå direkt till innehåll Gå direkt till meny

Tillgänglighetskrav vid offentlig upphandling

Att ställa krav på tillgänglighet i offentlig upphandling är idag ett lagkrav. Det handlar om att säkerställa att alla kan använda de varor, tjänster och miljöer som tas fram i samhället. 

Krav på tillgänglighet eller universell utformning ska ställas i upphandlingar av sånt som ska användas av människor. Det gäller både allmänheten och personal i den upphandlande myndigheten. 

Så här beskrivs det i Lagen om offentlig upphandling:

 ”När det som anskaffas ska användas av fysiska personer ska de tekniska specifikationerna bestämmas med beaktande av samtliga användares behov, däribland tillgängligheten för personer med funktionsnedsättning.”

Det finns flera europeiska standarder som kan användas för att ställa krav på leverantörer, bland annat en standard som gäller IT-tjänster och produkter. En standard som gäller krav på tillgänglighet för byggd miljö blev klar 2020. Det finns även en europeisk standard för hur organisationer ska arbeta med tillgänglighet genom universell utformning. 

Men vägen är lång tills dess att tillgänglighetskrav blir en självklarhet. 

Funktionsrätt Sverige vill: 

  • att staten ska säkerställa uppföljning, forskning och stöd så att Sverige åtgärdar kritik från FN. Krav på tillgänglighet i upphandling ska vara självklart, enkelt och effektivt. 
  • att uppdrag att ta fram en kartläggning och handlingsplan för att prioritera framtagande av standarder för tillgänglighet i upphandling. 
  • att resurser tillsätts för öka medvetenheten och kunskap om krav på tillgänglighet i all verksamhet som finansieras med offentliga medel. 
  • att tillräckliga resurser tillsätts för att funktionsrättsorganisationer ska kunna delta aktivt i förberedelser inför upphandling och i standardisering.