Gå direkt till innehåll Gå direkt till meny

Ämneskunskaper och lärarskicklighet – en reformerad lärarutbildning (SOU 2024:81)

Länk till remissen på regeringens hemsida

Sammanfattning av remissen: 
Utredningen har haft i uppdrag att lämna förslag om
•    hur antagningskraven till lärar- och förskollärarutbildningarna kan höjas
•    hur ämneslärarutbildningen kan stärkas, exempelvis genom ökade samarbeten, och hur vissa ämnen kan koncentreras till färre lärosäten i syfte att höja kvaliteten
•    hur utbildningsinnehållet kan reformeras med ökat fokus på ämneskunskap, kognitionsvetenskap och praktisk metodik.

Sammanfattning av remissvaret:

Funktionsrätt Sverige tillstyrker utredningens förslag men har synpunkter på 14 Utveckla innehållet i lärarutbildningarna där vi framför allt betonar behovet av ett stärkt specialpedagogiskt perspektiv. Vi har också synpunkter på förslagen som rör kognitionsvetenskap (15) där det idag finns lite forskning och praktiskt tillämpningsbara praktiska metoder, vilket är väsentligt. Vi menar vidare att utredningens analys när det gäller elever med funktionsnedsättning inte är tillräckligt djup. Det vi efterfrågar i korthet är att en nyutbildad lärare får med sig kunskap om lärmiljöns betydelse för att elever med funktionsnedsättning ska klara sin skolgång, och kunskap om att elever med funktionsnedsättning inte följer generella mönster när det gäller olika kognitiva förmågor.