Svar: Bättre förutsättningar för trygghet och studiero i skolan (SOU 2025:8)
Sammanfattning av remissen:
En skolmiljö som präglas av trygghet och studiero är en av de viktigaste förutsättningarna för att elever ska kunna inhämta och utveckla kunskaper. I dagens svenska skola finns problem med trygghet och studiero samt att många elever har en omfattande frånvaro. Brister i särskilt stöd och kränkande behandling är vanligt förekommande orsaker till frånvaro i skolan. De samlade förslag som vi lämnar i detta betänkande syftar till att åstadkomma en varaktigt förbättrad trygghet och studiero i skolan, genom flera samverkande åtgärder. Vi lämnar också förslag om ett nationellt frånvaroregister. Utredningens författningsförslag föreslås träda i kraft den 1 juli 2026. Det behövs inte några övergångsbestämmelser.
Sammanfattning av remissvaret:
Funktionsrätt Sverige tillstyrker förslagen om att upprätta ett nationellt frånvaroregister. Men vi avstyrker i stort förslagen under 3 Förtydliga rektorns och lärarens ansvar för ökad trygghet och studiero och 4 Öka förutsättningarna för varaktigt förbättrad trygghet. Vi menar att förslagen riskerar att ytterligare försämra skolsituationen för barn och elever med funktionsnedsättning. Förslagen enligt vår mening kan komma att bidra till fler segregerande lösningar, försämrad rättssäkerhet, och ökad diskriminering i synnerhet av barn och elever med funktionsnedsättning – något som utredaren själv konstaterar i sin konsekvensanalys.