Gå direkt till innehåll Gå direkt till meny

En inkluderande skola och utbildning

Funktionsrätt Sverige arbetar för en mer inkluderande skola. Men idag ser vi stora brister i hela utbildningssystemet vilket gör att många barn och elever med funktionsnedsättning inte når skolans mål.

Funktionsrättskonventionen betonar att barn och elever med funktionsnedsättning ska ha tillgång till utbildning av hög kvalitet i en inkluderande skolmiljö. Skolsystemet och de pedagogiska resurserna ska anpassas utifrån barnets behov. Det handlar exempelvis om rätten till stöd och fungerande kommunikation, att lärare har adekvat kompetens för att möta barnet och att skol- och lärmiljön är utformad så att den även fungerar för barn och elever med funktionsnedsättning

Men vi ser istället en utveckling mot en alltmer segregerad skola. Som en konsekvens blir många barn och elever med funktionsnedsättning ofrivilligt hemma från skolan och en stor andel av unga som varken arbetar eller studerar är just unga med funktionsnedsättning.
 

Funktionsrätt Sverige vill:

• Att ett nytt system utvecklas för uppföljning och statistik över skolgången för barn och elever med funktionsnedsättning, utifrån förslagen i utredningen Uppföljning för utveckling, SOU 2023:95.
• Att en ny skolpengsreform tas fram med utgångspunkt i barn och elevers behov, med utgångspunkten att likvärdiga stöd och anpassningar säkerställs för barn och elever med funktionsnedsättning. 
• Att staten bör införa ekonomiska incitament för att göra skolor tillgängliga för alla elever.
• Att det ska bli lägre trösklar för att komma in på ett yrkesprogram på gymnasiet.
 

Arbetsgrupp för skola och utbildning

I gruppen arbetar vi med skolfrågor som är gemensamma för många funktionsrättsförbund. Syftet med vårt arbete är att åstadkomma förändringar för att förbättra skolsituationen för barn och elever med funktionsnedsättning utifrån ett rättighetsperspektiv.

Aktuellt om skola och utbildning

Tre personer är uppställda och tittar in i kameran.Tre personer är uppställda och tittar in i kameran.

Nationell statistik i fokus vid möte med skolministern

Under många år har funktionsrättsrörelsen drivit på om nationell statistik för att belysa skolsituationen för barn och elever med funktionsnedsättning. Och frågan var även aktuell när Funktionsrätt Sverige träffade skolminister Lotta Edholm. – Vi behöver statistik som berättar om elevers och barns verklighet för att kunna skapa underlag till förändring och förbättringar, säger Nicklas Mårtensson, ordförande för Funktionsrätt Sverige.

Två personer står framme på scen vid ett ståbord och diskuterarTvå personer står framme på scen vid ett ståbord och diskuterar

Dialogmöte med SKR om skolan: ”Bråttom att vända utvecklingen”

Funktionsrättsrörelsen har inlett en dialog med Sveriges Kommuner och Regioner,…

Högsta domstolen fastslår skolans skyldighet att erbjuda särskilt stöd

På torsdagen fattade Högsta domstolen ett domslut som kan få…

Kunde inte hitta några träffar

Försök med en annan filtrering eller annan sökfras.