En modern krisreglering för verksamheter på skolområdet
Vi kommer att avge yttrande på denna remiss till Utbildningsdepartementet senast den 13 januari 2025. Vi tar därför tacksamt emot synpunkter från medlemsförbund och länssamarbeten senast den 13 december 2024.
Vi kommer dock enbart att skicka in ett övergripande svar om att beakta barn och elever med funktionsnedsättning i arbetet med en modern krisreglering på skolområdet. Det vill säga att man säkerställer att det finns ett funktionsrättsperspektiv redan i det inledande arbetet med krisregleringen.
Skicka synpunkter till intressepolitiskt ansvarig Agneta Söder
Funktionsrätt Sveriges hantering
Den här remissen skriver vi remissvar på men arbetet sker i en mindre process. Vi är beroende av att få in synpunkter från medlemsförbunden.
Liksom med alla våra remisser har varje förbund möjlighet att skriva egna förbundsspecifika yttranden.
Sammanfattning av remissen:
Denna promemoria innehåller förslag som syftar till att modernisera för-fattningsregleringen av verksamheter på skolområdet vid fredstida krissituationer och höjd beredskap.
Av utredningens direktiv framgår att utredningen ska se över och modernisera författningsregleringen av verksamheten inom skolväsendet vid extraordinära händelser i fredstid, krigsfara och krig. I arbetet med översynen och förslaget till ny förordning har utredningen valt att i stället använda sig av begreppen fredstida krissituationer och höjd beredskap, vilket redogörs för närmare i avsnitt 5.2. Samtliga begrepp används dock för tydlighets skull i promemorian eftersom en del av referensmaterialet hänför sig till äldre utredningar och bestämmelser.