Svar: En modern krisreglering för verksamheter på skolområdet
Sammanfattning av remissen:
Denna promemoria innehåller förslag som syftar till att modernisera för-fattningsregleringen av verksamheter på skolområdet vid fredstida krissituationer och höjd beredskap.
Av utredningens direktiv framgår att utredningen ska se över och modernisera författningsregleringen av verksamheten inom skolväsendet vid extraordinära händelser i fredstid, krigsfara och krig. I arbetet med översynen och förslaget till ny förordning har utredningen valt att i stället använda sig av begreppen fredstida krissituationer och höjd beredskap, vilket redogörs för närmare i avsnitt 5.2. Samtliga begrepp används dock för tydlighets skull i promemorian eftersom en del av referensmaterialet hänför sig till äldre utredningar och bestämmelser.
Sammanfattning av svaret:
Funktionsrätt Sverige tillstyrker utredningens samtliga förslag men har synpunkter och tillägg för vissa av förslagen som sammanfattningsvis innebär att föreskrifter, bestämmelser och planer ska ha ett funktionsrättsperspektiv för att säkerställa likvärdiga och jämlika förutsättningar för barn och elever med funktionsnedsättning i händelse av olika krissituationer (6.3.2, 7.3.3, 7.5.1, 7.5.2 och 8.5). Likvärdighet och jämlika förutsättningar ska också gälla för barn och elever med funktionsnedsättning när fjärr- respektive distansundervisning föreslås i den nya regleringen (7.3.3, 8.3.3 och 9.2). Vidare menare vi att man behöver dra lärdomar från de rapporter och utvärderingar som gjorts om konsekvenserna för barn och elever med funktionsnedsättning under Covid-19-pandemin.