Kommuners och regioners grundläggande beredskap inför kris och krig (SOU 2024:65)
Vi har tidigare meddelat att vi inte kommer att svara på den här remissen men det kommer vi nu att göra.
Vi tar därför tacksamt emot synpunkter från medlemsförbund och länssamarbeten senast den 10 januari 2025.
Skicka synpunkter till: monica.klasen.mcgrath@funktionsratt.se
Funktionsrätt Sveriges hantering
Den här remissen skriver vi remissvar på men arbetet sker i en mindre process. Vi är beroende av att få in synpunkter från medlemsförbunden.
Liksom med alla våra remisser har varje förbund möjlighet att skriva egna förbundsspecifika yttranden.
Sammanfattning av remissen:
Kärnan i utredningens uppdrag har varit att analysera vilket grundläggande ansvar och vilka huvudsakliga uppgifter som kommuner och regioner bör ha i fråga om förberedelser för och verksamhet under fredstida kriser och höjd beredskap, och på grundval av det föreslå en mera ändamålsenlig och utförlig reglering än den i lagen (2006:544) om kommuners och regioners åtgärder inför och vid extraordinära händelser i fredstid och höjd beredskap (LEH).
En annan del av utredningens uppdrag har bestått i att analysera ändamålsenligheten och effektiviteten i statens ordning för styrning, uppföljning och finansiering av kommuners och regioners förberedande uppgifter inför fredstida kriser och höjd beredskap, och vid behov föreslå en förändrad ordning. Utredningens uppdrag har i den delen innefattat att analysera om det är ändamålsenligt och effektivt med överenskommelser mellan staten och medlems- och arbetsgivarorganisationen Sveriges Kommuner och Regioner i fråga om kommuners och regioners förberedande uppgifter inför fredstida kriser och höjd beredskap.