Gå direkt till innehåll Gå direkt till meny

Svar: Straffbarhetsåldern SOU 2025:11

Lagrådsremiss Sänkt straffbarhetsålder för allvarliga brott

Innehållet är i stort sett det samma i lagrådsremissen som i slutbetänkandet, med tillägget att straffbarhetsåldern föreslås sänkas til 13 år.

Läs lagrådsremissen här

Sammanfattning av remissvaret: 
Funktionsrätt Sverige avstyrker regeringens förslag i lagrådsremissen om skärpta regler för unga lagöverträdare (SOU 2025:11), inklusive sänkningen av straffbarhetsåldern till 13 år. Huvudskälet är att förslagen strider mot både Barnkonventionen och FN:s funktionsrättskonvention, och riskerar att urholka barns grundläggande rättigheter.

Många barn som riskerar att hamna i kriminalitet lever i utsatthet och har erfarenheter av bristande omsorg, trauma eller funktionsnedsättningar som inte uppmärksammats av skola eller socialtjänst. Istället för repressiva åtgärder krävs tidiga och förebyggande insatser som stärker stöd, skydd och inkludering.

Funktionsrätt Sverige ifrågasätter även regeringens motiv för att gå vidare med förslagen, då de saknar stöd i forskning, strider mot internationell rätt och saknar bred förankring hos både experter och remissinstanser.

Läs remissen här

 

Sammanfattning av remissen Straffbarhetsåldern SOU 2025:11: 
Utredningen har haft i uppdrag att överväga och föreslå ändringar av den straffrättsliga särbehandlingen av unga lagöverträdare. Utredningen har i ett delbetänkande lämnat förslag om att den s.k. ungdomsreduktionen för lagöverträdare i åldersgruppen 18–20 år ska avskaffas och att åldern ska ges minskad betydelse för lagöverträdare i åldersgruppen 15–17 år. I delbetänkandet har utredningen även lämnat förslag till en förstärkning av påföljden ungdomsövervakning och att en ny påföljd, utvidgad ungdomsövervakning, ska införas.

I detta betänkande behandlar utredningen frågan om vid vilken ålder som barn bör kunna straffas. Uppdraget har varit att överväga och, om lämpligt, lämna förslag om sänkt straffbarhetsålder, att föreslå skärpta regler om undanröjande av ungdomspåföljder och att överväga och föreslå ytterligare åtgärder för att öka det statliga an-svaret för barn och unga som begår grova brott.

Sammanfattning av remissvaret:
Funktionsrätt Sverige avstyrker bestämt:

  • förslaget om att införa en tillfällig lagändring som skulle sänka straffbarhetsåldern till 14 år i vissa fall.
  • förslaget om att höja straffmaximum för brott som begåtts innan personen fyllt 18 år från fängelse i högst 14 till 18 år.

Båda förslagen riskerar att urholka grundläggande rättigheter för barn, särskilt för barn med funktionsnedsättning och strider därmed mot både Barnkonventionen och Funktionsrättskonventionen.

Vi kan konstatera att utredningen inte nämner FN:s Funktionsrättskonvention, artikel 7 om Barn med funktionsnedsättning, artikel 12 om Likhet inför lagen, artikel 13 om Tillgång till rättssystemet eller artikel 14 om Frihet och personlig säkerhet. Dessa artiklar slår fast att personer med funktionsnedsättning ska ha samma rätt till rättslig prövning som andra, och inte får frihetsberövas på grund av sin funktionsnedsättning. Om de frihetsberövas, har de samma rättigheter som andra, inklusive rätt till anpassningar enligt konventionens principer. Utredningen nämner inte heller de skarpa rekommendationer som FN:s övervakningskommitté riktat till Sverige på dessa områden.
Funktionsrätt Sverige känner en stark oro över vilka konsekvenser denna omläggning kommer att få för barn- och ungdomar med funktionsnedsättning.